Ayat Seribu Dinar Dan Artinya


Sahabat , pada kesempatan kali ini Pustaka Sekolah akan share artikel yang membahas mengenai ayat 1000 Dinar (Seribu Dinar) dan Artinya. Ayat seribu dinar merupakan surah yang terdapat pada Surah At-Talaaq Ayat 1 dan 2. Mengenai Faedah dari ayat ini, banyak sudah ulama mengartikannya. Dainatara Faedah atau keutamaan dari ayat seribu dinar ini adalah mendapat rezeki yang tidak disangka bahkan memperoleh rezeki menurut jalan yang tidak pernah terfikir,  melenyapkan segala bentuk kesusahan serta dijauhkan daripada keraguan dan segala kesusahan.

Menurut banyak riwayat, sebab ayat seribu dinar diturunkan Allah adalah kerana peristiwa berkaitan seorang sahabat bernama Auf bin Malik al-Asyja’i yang mempunyai anak lelaki ditawan kaum Musyrikin. Beliau mengadukam masalah  itu kepada Rasulullah SAW dan Baginda meminta Auf supaya bersabar sambil bersabda kepadanya yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah akan memberi jalan keluar kepadamu.”
Ternyata tidak lama selepas itu anaknya dilepaskan daripada tawanan pihak musuh dan dalam perjalanan ia terserempak seekor kambing  kepunyaan musuh lalu dibawanya kambing itu kepada ayahnya. Kemudian turunlah ayat yang bermaksud: ayat Seribu dinar ini (Hadis riwayat Ibnu Jarir).
Intinya ayat Serubu Dinar ini bisa dipakai dalam berdoa untuk mendapatkan rezki tentunya, Juga bisa dipakai sebagai doa agar keinginan atau cita-cita kita tercapai, misalnya lulus PNS, lulus SNMPTN dan lain-lain.

Ayat 1000 Dinar



Lafadznya:

Bismillahirrahmanirrahim…..

Wa maiyattaqillaha yaj’al lahu mukhrajaw-Wa-yarzuqhu min hai-tsu laa yahtasib…Wa maiyatawakkal ‘alallahi fa-huwa hasbuh…Innallaha balighu amrih…Qad ja ‘alallahu likulli syai-ing qadra…

Artinya:

“Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberi rezeki kepadanya tanpa di sangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya.Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.”

(Surah At-Thalaaq: 2 -3)

Amalkan ayat ini dengan membaca, menghafal dan memahami pengertian yang tersirat disebaliknya. Gantungkan harapan kepada Allah bukan digantung ayat ini sebagai hiasan dinding di rumah. Dibaca bila jiwa resah, buntu, kesempitan, kegelapan, bila rasa takut ada gangguan ghaib, mengharap penyelesaian buat semua permasalahan duniawi….pasrahkan diri kepadaNya, hanya dia yang dapat membuka jalan keluar untuk kita. Bacalah juga selalu atau jadikan sebagai sebahagian doa/wirid harian.

Demikianlah artikel mengenai Ayat 1000 Dinar dan artinya, semoga artikel ini tentunya dapat memberikan informasi yang bermanfaat bagi yang membutuhkan.[ps]



Tags:


ayat seribu dinar, ayat 1000 dinar, ayat seribu dinar dan maksudnya, ayat 1000 dinar dan artinya, doa seribu dinar, ayat seribu dinar latin, ayat seribu dinar dan artinya, ayat seribu dinar dan terjemahan, bacaan ayat seribu dinar, keutamaan ayat seribu dinar

Artikel Terkait Dengan: "Ayat Seribu Dinar Dan Artinya"

Response on "Ayat Seribu Dinar Dan Artinya"